Powered by Blogger.
RSS

RINDU AWAK SAYANG AWAK ~ BAB 6



Yuri melihat telefonnya dari dalam beg galas yang dibawa. Tiada mesej dari lelaki yang baru dikenalinya. Dia kemudian mencari nama seseorang dari dalam telefonnya.

~ Salam. Umi, saya balik minggu ni. Insyaallah petang Jumaat sampai~

Yuri menghantar mesej pendek kepada ibunya. Bukan dia tidak mahu menelefon tapi kredit telefonnya hanya berbaki 30 sen. Uminya tidak akan balas mesej, tapi dia tahu, umi akan baca mesej itu. Yuri menghidupkan enjin kereta, dia memandu pulang ke rumahnya. Cermin kereta sengaja dibuka luas, angin petang yang menghembus, rasanya lebih segar dari kesejukkan aircond kereta.
Yuri menghempaskan badannya ke sofa coklat baldu itu. Dia memasang televisyen. Dia menukar-nukar channel TV, mencari siaran yang menarik. Izzah yang baru turun dari tingkat atas menyergahnya dari belakang.
“ Hoi...! lambat balik hari ni. Kemana ? Letih nampak.”
Mujur Yuri tidak melatah. Kalau tak mahu semput nafasnya.
“ Emm...baru je sampai. Baru siap mandi ke ?”
Izzah yang bertuala di kepala mengangguk-angguk sambil mulutnya mengunyah kuaci.
“ Makan apa malam ni?”
“ Ntah...kau nak keluar ke ?” Izzah mengangkat bahu.
“ Rasa macam nak keluar, tapi nak pergi mana..?”
“ Terpulanglah pada kau, aku boleh temankan kalau kau nak..” Izzah seperti memahami naluri kawan serumahnya itu.
“ Kita pergi makan KFC nak ? Dah lama la aku tak makan KFC. Rasa teringin pulak.” Yuri memberi cadangan.
“ Mengidam ke ?”. Izzah tersengih. Sepantas kilat Yuri melemparkan bantal kusyen ke arah Izzah. Bukan sebiji tapi ketiga-tiganya sekali.
“Aduh...ganas la kau ni Kak Long.” Izzah mengutip bantal yang berterabur di lantai. Yuri ketawa.
“Ok jugak..pergilah mandi.” Arah Izzah.
“Okeh...kau pun pergilah bersiap, takkan nak keluar pakai baju tidur ni.”
“ Aku tahulah, kau tu yang pergi mandi dulu. Aku 5 minit boleh siap, bukan macam kau, berjam.”

Yuri tersengih menampakkan baris giginya yang putih. Dia lantas berlari mendaki tangga ke tingkat atas. Izzah menyambung aktivitinya mengunyah kuaci. Kira-kira 10 minit selepas itu, dia juga menghilangkan dirinya ke tingkat atas untuk bersiap.

“Selamat malam. Bungkus atau makan sini cik ?” Tanya cashier KFC itu. Manis. Yuri tersenyum.
“Makan sini.”
“Nak order apa ?”
“ Bagi saya dinner plate 2, tambah fun fries besar 1.”
“Ok, cik order dinner plate 2 dan fun fries besar 1.”
Pelayan itu mengulang order yang dibuat oleh Yuri untuk kepastian. Yuri mengangguk tanda setuju.
“RM21.49 cik.”
Yuri mengeluarkan sekeping RM50, dia menunggu cashier itu menyiapkan ordernya. Izzah sudah naik ke tingkat atas meninjau-ninjau meja kosong. Bila dulang ordernya sudah tersedia, Yuri membawanya ke atas mendapatkan Izzah yang sedang menunggu.

Malam itu mereka makan sambil bercerita kisah di tempat kerja masing-masing. Izzah sudah 5 tahun kerja sebagai pegawai bank di RHB Bank. Tetapi baru 3 tahun menjadi rakan serumah Yuri.
Tepat pukul 10.30 malam, mereka beredar meninggalkan Restoran makanan segera itu. Kereta Livina milik Izzah meluncur perlahan meninggalkan bandar Temerloh.

Ketika sedang asyik melayan filem ‛Maid from Manhattan’, telefon Yuri berdering. Izzah yang turut sama mendengar bunyi itu segera mencuit kaki Yuri dengan kaki kirinya supaya Yuri segera menjawab panggilan itu. Yuri meraba telefon dari dalam handbagnya. Terpampang nama Zahar. Dengan segera dia menekan punat dan berlalu meninggalkan Izzah yang asyik menonton.

“ Hello, Assalamualaikum.”
“Waalaikumsalam, sihat ?” suara garau Zahar kedengaran.
“ Sihat, awak ?”
“Hmm...sihat. Kat mana ?”
“Rumahlah, kat mana lagi. Awak ?”
“Saya outstation dari hari Isnin, baru hari ni ada kelapangan sikit,” suara yang tadinya garau terasa semakin lunak pula didengar dek telinga Yuri.
“Oh..patutlah.”
“Patutlah apa ? Awak tunggu panggilan saya ke ?”
“Eh...takdelah, mana ada tunggu.”
“Kalau ada pun, apa salahnya...” Zahar menempelak diikuti suara ketawa yang sayup-sayup ditahan.

Amboi-amboi..sedapnya bahasa mamat ni. Yuri menepuk-nepuk dahi. Lelaki itu seperti sengaja mahu mengenakannya.

“Outstation ke mana ?”
“Sabah”
“Oh...! jauhnya. Tak mahal ke buat panggilan ke saya ni ?”
“Saya pakai kadar sama rata.”
“Hmm....”
“Awak free tak hujung minggu ni?”
“Kenapa ?”
“Saja tanya ?”. Zahar berdolak-dalih lagi.

“Ish...jantan ni, kalau nak ajak aku keluar, cakap jelah, nak bersaje-saje pulak”. Gerutu Yuri dalam hati. Geram.

“Saya balik Jengka minggu ni. Ada hal.”
“Ye ke, kalau macam tu takpelah. Mungkin lain kali.”
“Lain kali apa ?”
“Saya nak belanja awak makan. Saya ambil cuti Jumaat ni. Lepas tension sebab kena outstation,”

“Hmm...kan senang direct to the point.” Yuri tersenyum. Dia bermonolog dalam hati. Tidak disangka lelaki itu juga rupanya mencari-cari ruang untuk bertemunya lagi.

“Kenapa diam ?” Zahar menyoal apabila tiada balasan dari Yuri.
“Tengah fikir nak cakap apa”
“Tak payah fikir, cakap je apa nak cakap.”

“Eleh...suruh orang cakap apa nak cakap, yang dia tu pusing sana, belok sini, tak perasan pulak.” Yuri masih menggumam dalam hati.

“Awak dah nak tidur ke ? Maaf sebab saya menganggu malam-malam macam ni.”
“Eh...takdelah menganggu, ok je.” Yuri pantas menjawab di talian, sebenarnya dia juga ternanti-nantikan panggilan itu. Dia juga masih mencari-cari idea, apa yang perlu dibualkan supaya lelaki itu meneruskan perbualan. Dia mahu lebih mengenali Zahar. Suara Zahar ibarat sebutir panadol yang melegakan sakit kepalanya. Lapang rasa dada. Hilang segala duka. Walaupun apa yang mereka bualkan selalunya hanyalah perkara yang biasa..namun Yuri cukup terhibur. Mungkin kerana dia menyenangi kehadiran Zahar, maka apa sahaja yang dilakukan oleh lelaki itu, semuanya dirasakan manis dan indah belaka.
Lama terdiam, Yuri menyambung perbualan. “ Awak tak balik Jengka ke ?”
“Balik buat apa, bukan ada mak ayah saya pun kat sana, saya balik Jerantut la sayang oi,”
Yuri terkesima seorang diri. Tidak menyangka perkataan sayang itu keluar dari mulut Zahar. Zahar pula seperti menyebutnya dengan lancar tanpa dibuat-buat. Seronoknya. Kecut perut Yuri mendengar perkataan keramat itu. Kalaulah Zahar benar-benar maksudkannya......
Dan Zahar..perkataan itu memang disengajakan. Menduga keprihatinan Yuri. Menduga reaksi Yuri. Tindakan Yuri yang terdiam selepas ayat itu disuarakan sangat difahami Zahar.

“Hani, awak masih disana ?”
“Hmm....saya tak biasalah dengan panggilan tu. Orang selalunya panggil saya Yuri.”
“Itu orang lain, tapi saya nak panggil Hani, boleh ?”

Degil mamat ni. Yuri melabel Zahar.

“ Terpulanglah” Yuri mengalah. Zahar tersenyum tanda menang. Sengaja mahu mendengar reaksi Yuri.
“Oklah Hani, dah jauh malam ni. Esok awak kerja kan. Nanti mengantuk pulak.”
“Alamak...takkan dah nak letak ?” Yuri menyoal dalam hati. Cepat betul masa berlalu. Walau hati menolak tapi mulutnya terpaksa mengatakan ya.
“Kalau saya taknak letak ?”
Alamak !!! kenapa pulak ayat ni yang keluar ? Lain yang aku fikir lain pulak yang aku sebut..

“ Saya letihlah, belum mandi ni..., saya letak ye ?” Zahar menjawab.
“Saya taknak letak !” Yuri mengancam bila Zahar sedikit pun tidak menunjukkan tanda-tanda ‛sayang’ melepaskan talian itu. Yuri juga sebenarnya sengaja mahu melihat reaksi Zahar.
“Ok, siapa yang tak letak maknanya dia suka kat orang tu..” Zahar bermain teka silang kata. Yuri mengetap bibir. Cekap betul pemikiran mamat ni. Dan dalam masa yang sama mungkin dia tidak mahu Yuri berasa hati dengan tindakannya yang menolak untuk meneruskan perbualan. Halusnya cara dia menyuarakan keinginan dan jawapan.
“Emmm...saya tukar, siapa letak dulu maknanya dia yang suka kat orang tu..” Yuri pula yang membina teka silang kata lain. Harapannya sudah tentu Zahar yang akan memutuskan talian terlebih dahulu...
Rupanya tidak. Selesai Yuri mengeluarkan kata-kata itu, rupanya dia sendiri yang terlebih dahulu menekan button off pada keypad telefon. Perbualan terhenti serta-merta. Yuri termenung memandang telefonnya. Memang hari ini, koordinasinya tidak seperti yang difikirkan. Lain difikir lain yang dibuat. Cari masalah. Mampus..apa pulak anggapan Zahar.

“TQ...” mesej Zahar segera masuk selepas dia mematikan talian. Ada lambang senyum lebar sebelah perkataan ‛TQ’ itu.Yuri tersenyum kepuasan. Tidak sia-sia dia menekan butang off tadi. Maka pemenang game hari itu pula adalah Zahar.
“Tak kisahlah siapa yang menang..janji dia faham” bisik Yuri keriangan.

Disana pula, Zahar tersenyum-senyum sambil mencapai tuala putihnya yang tersangkut di dinding pintu. Dia yang sememangnya sudah mengantuk yang amat sangat, bergegas membersihkan diri. Meeting di bilik mesyuarat Hotel Seri Impian yang baru selesai tadi memenatkan kepala otaknya. Tapi yang penting, esok dia sudah boleh pulang semula ke semenanjung. Dia menunaikan solat Isyak sebelum melelapkan matanya.
Yuri masih memandang telefonnya. Sebenarnya dia sangat menantikan panggilan telefon dari lelaki itu. Kehadiran Zahar membuatkan dia mulai melupakan Rahimi. Kekasih sejak zaman sekolahnya itu dulu hampir membuat Yuri jadi kurang siuman selama seminggu selepas memberi keputusan untuk memutuskan perhubungan.
Mula-mula kata cinta, lepas tu kata tak cinta, kemudian datang semula. Lelaki yang dikenalinya sejak zaman sekolah itu sangat pelik dan sukar difahami. Apatah lagi Rahimi berjaya melanjutkan pelajaran ke UTM, Skudai dan bekerja pula di Johor Bahru. Manakala Yuri hanya lulusan STPM. Yuri sebenarnya sudah mengagak bahawa Rahimi mungkin sudah jatuh cinta dengan wanita lain di sana. Semasa baru-baru kerja dulu, keraplah juga Rahimi menelefon dan menghantar mesej saban hari. Tapi sejak akhir-akhir ini, mesej pun sebulan sekali. Kerenggangan itulah yang menguatkan lagi tekaan Yuri.
Dulu di sekolah, mereka seperti merpati dua sejoli. Kemana sahaja mesti berdua. Jarak dan masa memisahkan mereka. Kalau boleh, Yuri tidak mahu berpisah. Dia sayangkan perhubungan itu. Tetapi kalau Rahimi sudah menemui insan yang lebih baik darinya, apa lagi yang boleh dilakukannya. Berjauhan tidak menjadikan mereka bertambah rindu, sebaliknya menjarakkan lagi perasaan kasih mereka. Kalau itu yang ditentukan olehNya, Yuri redha.
“Hmm...kumbang bukan seekor.” Yuri menyedapkan hatinya sendiri. Dia mencapai baju dari almari. Seterika yang sudah pun panas itu digosokkan ke baju batik. Esok hari Khamis.

******************************************************


Pagi itu, telefon Yuri yang diletakkan di atas meja berbunyi.

~Hi, good morning, saya dah dalam flight. On the way balik ke semenanjung~

Mesej dari Zahar mengejutkan Yuri yang baru mahu mengemaskan meja En. Hazman. Dia tersenyum kegembiraan. Lelaki itu mesti sedang memikirkannya. Sebelum membancuh kopi, Yuri sempat membalas mesej itu.

~ Morning. Awal flight. Baik2, kalau gayat, cepat2 panggil air-hostess~

Kedengaran lagi bunyi mesej ke telefon Yuri, namun Yuri hanya membiarkannya sahaja. Dia perlu utamakan kerjanya dahulu. Nantilah dia membacanya.

Selesai mengemas, kopi juga sudah siap dibancuh, Yuri mengambil kesempatan membaca mesej Zahar tadi. Dia berjalan ke gerai berdekatan untuk bersarapan.

~ Hmm...tak payah panggil, memang ada seorang rela hati temankan saya sekarang~

Yuri tersenyum seorang. Tidak menyangka itu jawapan Zahar.Baru dia ingin membalas, satu lagi mesej masuk.

~ Saya dah sampai. Tengah sarapan~
~Hmm...kebetulan, saya juga tengah sarapan~
~Awak busy ke sekarang ?~
~Ada juga menda nak disiapkan, tapi tidaklah busy sangat,
Y?~ laju jemari Yuri menaip sms.
~Emm...kalau busy, saya taknak ganggu la.”

Yuri menatap skrin telefonnya lama. Menyesal jawab ada kerja nak buat...kalau tahu Zahar akan berhentikan mesejnya, tentu sekali dia akan jawab
~ saya free sekarang. Kerja tak ada ~.
Tapi itu menipu kan namanya, tak apalah, mungkin lain kali. Dia kemudian menaip ringkas..

~Ok~

Yuri menyimpan telefon. Nasi goreng dan air Milo panas yang dipesannya tadi sudah terhidang. Yuri segera menyumbatnya ke dalam mulut kerana 10 minit lagi, En. Hazman akan sampai ke pejabat. Marah pula dia nanti kalau melihat Yuri tiada di meja.
Dalam kelam-kabut membayar bil makanan, Yuri sempat membungkus kuih pulut panggang buat sarapan untuk En. Hazman. Dia tahu lelaki itu tak pernah sempat bersarapan di rumahnya. Bukan bermaksud mengelak dari kena marah, jauh sekali merasuah. Sekadar menjadi pekerja prihatin.
Setibanya Yuri di muka pintu pejabat, En. Hazman juga sudah tercegat di tepi mejanya. Tajam bebola matanya menikam setiap inci tubuh Yuri. Langkah Yuri seperti tidak teratur. Kain susun baju kurung, yang berada di sebelah kiri dirasakan memberatkan lagi langkahnya.

“Awak ke mana ?
“Er...saya pergi gerai Kak Wan En. Hazman, sarapan.”
“Kopi saya dah buat ?”
“Er..belum, saya buat sekarang, nanti saya hantarkan.”

Hazman berlalu meninggalkan Yuri. Yuri menyelinap ke dapur. Segera membancuhkan kopi serta mengisi kuih yang dibelinya tadi ke dalam piring. Lima minit kemudian, dia mengetuk pintu En. Hazman dan meletakkan dulang berisi air dan kuih itu di meja kopi. Apabila dilihat bosnya itu langsung tidak mengangkat muka, dia menyusun langkah keluar. En. Hazman cuma mengerling dengan ekor matanya. Satu jam kemudian, dia keluar dari pejabat untuk berjumpa dengan client.
Yuri mengemaskan semula dulang berisi air dan kuih yang dihantarnya tadi. Ada sekeping kertas warna merah diletakkan bawah piring. Mata Yuri pantas menangkap baris-baris ayat itu.

~Maaf dengan tengkingan saya semalam, juga terima kasih dengan kopi dan kuih hari ini. Kopi awak sedap.~

Yuri senyum kegembiraan. Nampak saja macam garang, tapi sebenarnya baik hati. Itulah En. Hazman yang dia kenal.

Habis kerja, Yuri terus menghempaskan badannya ke atas tilam empuknya. En. Hazman melepaskan dia balik awal hari ini. Bantal golek pendek warna ungu kulit manggis itu dicapai dan dipeluknya erat. Sebelum itu Yuri sempat memasang radio kecilnya di atas meja kerjanya. Dia memasang dengan volume yang perlahan. Dia takut jika rumah itu sunyi sepi. Berkumandang lagu dari Izwan Pilus ‛ Kembali senyum’. Yuri kemudian hanyut dengan mimpi indah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment